Författaren och konsthistorikern Paul Koudounaris fick 2008 ett tips om att besöka en liten tysk by, där skulle det nämligen finnas ett speciellt skelett.
A man in a German village approached him during a 2008 research trip and asked something along the lines of, “Are you interested in seeing a dilapidated old church in the forest with a skeleton standing there covered in jewels and holding a cup of blood in his left hand like he’s offering you a toast?”
Koudounaris svarade såklart ja. Det visade sig både vara ett fantastiskt skelett och att det fanns fler av dem i olika byar och städers gamla kryptor. Han fick förklarat för sig att skeletten hade enligt en medeltida tradition, som nu helt fallit i glömska, utsmyckats av nunnor och skulle föreställa/symbolisera ett helgon. Detta för att ge skydd och lycka åt kyrkan och byns alla invånare. Nunnorna tillverkade ett särskilt tyg att svepa skelettet i efter att ha förberett benen noga, ibland kunde skeletten få ansikten (näsa/ögonlock/kinder) av vax för att verka mer levande, ibland fick de ögon av juveler eller porslin. En del av skeletten sattes sedan i särskilda positioner, vissa med olika attribut, symboler eller kläder som förknippades med just det helgon de skulle symbolisera. Koudounaris blev helt fascinerad (vem skulle inte bli det?) av dessa vackra och märkliga skelett och det slutade med att han åkte runt i Europa och fotade medeltida utsmyckade kvarlevor. Det blev i sin tur en bok; Heavenly Bodies: Cult Treasures and Spectacular Saints from the Catacomb. Finns att köpa här.
Vill du läsa mer så finns en riktigt bra artikel om Koudounaris projekt, samt info om traditionen att smycka skelett och varför den gömdes bort, här.
Death has never looked so beautiful. The fully articulated skeleton of a female saint, dressed in an intricate costume of silk brocade and gold lace, withered fingers glittering with colorful rubies, emeralds, and pearls―this is only one of the specially photographed relics featured in Heavenly Bodies.
In 1578 news came of the discovery in Rome of a labyrinth of underground tombs, which were thought to hold the remains of thousands of early Christian martyrs. Skeletons of these supposed saints were subsequently sent to Catholic churches and religious houses in German-speaking Europe to replace holy relics that had been destroyed in the wake of the Protestant Reformation. The skeletons, known as “the catacomb saints,” were carefully reassembled, richly dressed in fantastic costumes, wigs, crowns, jewels, and armor, and posed in elaborate displays inside churches and shrines as reminders to the faithful of the heavenly treasures that awaited them after death.